Tervetuloa tukisivustollemme. Etsi vastauksia alla olevasta hakukentästä,
ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos et löydä etsimääsi vastausta.
Miten aktivoin valokuituliittymäni? | Kuitupäätteessä palaa ALARM-valo? | Miten siirryn e-laskutukseen?
Apua valokuituyhteyden ongelmatilanteisiin
Eikö valokuituyhteytesi toimi oikein? Tutustu ohjeisiimme ratkaistaksesi ongelmasi.
Jos kohtaat ongelmatilanteen, tarkista aina aluksi ajankohtaiset huolto- ja häiriötiedotteet. Jos alueellasi ei ole huolto- tai häiriötilannetta, jatka tämän ohjeen lukemista. Tästä ohjeesta löydät lisää neuvoja käyttöönottoon, kytkentöihin sekä toimimattomaan, hidastelevaan tai pätkivään Valoo Netti -yhteyteen.
1. Yhteydessäni on ongelmia
Tarkista aina ensin johtojen kytkennät:
Valoo WiFi Mesh 6 -reititin
- Reitittimen virtajohto tulee kytkeä reitittimestä virtapistokkeeseen.
- Verkkokaapeli (RJ45) tulee kytkeä reitittimestä kuitupäätelaitteeseen (ONT).
Kuitupäätelaite (ONT)
- Virtajohto tulee kytkeä kuitupäätelaitteesta virtapistokkeeseen. Kuitupäätelaitteen tulisi olla päällä vähintään 30min ennen yhteyden testaamista.
- Varmista, että laitteen PON-valo palaa tasaisesti vihreänä. Yhteydessä on vika, jos PON-valo vilkkuu tai kuitupäätelaitteessa palaa punainen ALARM-valo, ota silloin yhteyttä asiakaspalveluun. Ilmoita samalla muiden valojen tilanne.
2. En saa liittymääni aktivoitua
Varmista ensin, että kaikki johdot ovat kytketty oikein ja että kuitupäätelaitteessa sekä reitittimessä on virta päällä. Seuraa sen jälkeen aktivointiohjeitamme. Jos et saa liittymääsi aktivoitua ohjeiden avulla tai jos kuitupäätelaitteessasi palaa punainen ALARM-valo, ota yhteyttä asiakaspalveluun yhteydenottolomakkeellamme. Selvitämme tilanteesi ja palaamme sinulle mahdollisimman pian. Aktivointia kannattaa kokeilla vielä lisäksi selaimen incognito-tilalla (yksityinen selaus).
3. Valokuituyhteyteni pätkii
Kokeile seuraavia toimia yhteyden korjaamiseen:
- Käynnistä tietokoneesi tai muu laitteesi uudelleen. Sammuta myös reititin noin minuutiksi irrottamalla virtajohto seinästä.
- Tarkista, että Ethernet-kaapeli reitittimen ja kuitupäätelaitteen välillä on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä tarvittaessa toisella Ethernet-kaapelilla tai laitteella.
- Jos vika ei korjaannu, tee häiriöilmoitus yhteydenottolomakkeella.
4. Nettiyhteyteni nopeus ei vastaa tilaustani
Tutustu ohjeisiin netin nopeuden mittauksesta ja tarkista liittymäsi nopeus Valoon nopeustestillä.
Jos saat selvästi alhaisemmat nopeustulokset kuin tilaamassasi liittymässä pitäisi olla, kokeile seuraavia toimenpiteitä nopeuden parantamiseen:
- Kytke laitteesi verkkokaapelilla suoraan reitittimeen. Langattomat yhteysnopeudet ovat pääsääntöisesti aina hitaampia ja alttiimpia häiriöille.
- Varmista, että käytät vähintään CAT6-kategorian verkkokaapelia.
- Tarkista, että tietokoneesi käyttöjärjestelmän päivitykset ovat ajan tasalla.
- Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen.
- Varmista, että muut laitteet eivät käytä yhteyttä, kun teet nopeustestiä.
- Voit kokeilla toistaa nopeustestin toisella selaimella ja/tai laitteella, jos haluat vertailla tuloksia.
Ongelmani jatkuvat edelleen ohjeiden jälkeen
Testattuasi ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kaapeleista tai niihin liittyvistä kytkennöistä, omista laitteistasi tai ohjelmistoistasi, voit ilmoittaa meille häiriöstä yhteydenottolomakkeella.