Etualalla poika makaa lattialla kuulokkeet päässä ja katsoo hymyillen tablettia. Taustalla muu perhe istuu sohvalla.

Sopimusehdot ja niiden selkeys nousivat laajassa kyselyssä tärkeimmäksi valokuidun hankintakriteeriksi

Valokuitutietous kasvaa Suomessa hitaasti

Tutkimusyhtiö Innolink toteutti joulukuussa laajan tutkimuskyselyn, jonka kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset, omakotitalossa asuvat suomalaiset kuluttajat. Kyseessä oli seurantatutkimus, jonka tuloksia verrattiin tammikuussa 2023 toteutettuun ensimmäiseen mittaukseen. Kyselyssä selvitettiin valokuidun tunnettuutta tiedonsiirtotekniikkana sekä valokuidun hankintaan vaikuttavia tekijöitä.

Koska kaikki valokuituyhtiöt tekevät aktiivista tiedotus- ja markkinointityötä koko Suomessa, voisi olettaa, että tietous valokuidusta kasvaisi nopeasti. Tutkimuksen perusteella tämä ei kuitenkaan olen täysin yksikäsitteistä. Toisaalta esimerkiksi yksittäisistä valokuitutoimijoista Valoon tunnettuus oli kasvanut tutkimuksessa moninkertaiseksi viime tammikuuhun verrattuna, ja mielikuvat Valoosta olivat vahvistuneet selvästi positiiviseen suuntaan.

Nyt rakennetaan kansallisomaisuutta

Valokuituverkot ovat osa kansallista digitaalista infrastruktuuria, ja nyt tehtävät mittavat investoinnit kasvattavat suoraan Suomen kansallisomaisuutta. Siksi ei ole yhdentekevää, millaisia mielikuvia valokuitutoimijat herättävät, ja millaisen tiedon varassa kuluttajat tekevät hankintapäätöksiään. Tässä mielessä tutkimus antoi vahvan myönteisen signaalin, sillä vastauksissa nousi valokuidun edullisen hinnan kanssa lähes yhtä korkealle sopimusehtojen selkeys.
”Kyse on tärkeästä ja pitkävaikutteisesta päätöksestä, jota ei pidä tehdä epämääräisten tietojen varassa”, toteaa Valoo Oy:n toimitusjohtaja Vesa Kemppainen. ”Siksi näen hyvin arvokkaana, että sopimusehtojen merkitys ja luottamus tehtyjä sopimuksia kohtaan ovat kasvussa.”

Pätkivään yhteyteen ollaan tyytyväisiä – miksi?

Tutkimus nostaa esille erään hiukan erikoisen ristiriidan, jota on vaikea selittää. Nimittäin 89 prosenttia vastaajista kertoi olevansa tyytyväisiä kotinsa nettiyhteyteen, vaikka samaan aikaan 40 prosenttia oli törmännyt ongelmiin nettiyhteytensä toiminnassa. ”Tämä kuulostaa tietenkin kummalliselta”, miettii Vesa Kemppainen. ”Ei pätkivään nettiyhteyteen tarvitse tyytyä, kun parempaakin on tarjolla. Jos tekee etätöitä huonojen yhteyksien takaa, antaa turhaan tasoitusta niille, joiden yhteys on virheetön. Kyse on myös kohteliaisuudesta videoneuvottelun toista osapuolta kohtaan.”

Mobiiliverkot jylläävät yhä

Ehkä hiukan yllättäen tutkimus paljastaa, että yli 60 prosenttia vastaajista käyttää edelleen mobiililaajakaistaa kotinsa pääasiallisena nettiyhteytenä. Osittain korkea luku johtuu siitä, että muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Mutta koska valokuidun saatavuus kasvaa tasaisesti, mobiiliyhteyksien määrän voisi olettaa laskevan lähivuosina.
”Näin tulee varmasti käymään”, arvelee Vesa Kemppainen. ”Mobiilioperaattorit ovat panostaneet valtavasti siihen, että hyvät nettiyhteydet ovat liikkuvan käyttäjän ulottuvilla lähes kaikkialla Suomessa. Mutta nyt meillä on menossa se muutos, joka on jo tapahtunut muualla, eli datamäärien yhä kasvaessa käyttäjät siirtyvät ruuhkaisista mobiiliverkoista käyttämään valokuitua. Samalla parannetaan mobiiliverkkojen toimivuutta, kun turha kuorma niissä vähenee.”

Ajankohtaista

Tarkista saatavuus ja tilaa valokuitu.



Valoon tietosuojaseloste. This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms apply.