Asiakastarina
Jalkapallofanilta ei jää enää yhtään maalia näkemättä
1/12/2021
Pekka Kolehmaisen 4G-netti riitti ihan mukavasti normaaliin surffailuun, kuten pankkiasioiden hoitamiseen tai uutisten lukemiseen.
Mobiiliverkon kapasiteetti ja kaista eivät kuitenkaan kerta kaikkiaan riittäneet suoratoistopalveluiden pyörittämiseen. Koko naapuruston verkkoyhteydet matelivat etanan tahtia ja etenkin futismatsien aikaan netti kyykkäsi joka kerta.
“4G pätki *aina*, kun halusin katsoa jalkapalloa.”
Ykkösluokan jalkapallofanille se oli katastrofi vertaansa vailla. Innostus jännästä matsista vesittyi kerta toisensa jälkeen rakeiseen, nykivään kuvaan ja pätkivään ääneen. Asialle oli kerta kaikkiaan pakko tehdä jotain.
Ensin hän otti yhteyttä operaattoriin ja valitti tilanteesta.
Sitten hän otti uudelleen yhteyttä operaattoriin.
Ja uudelleen.
Ystävällinen asiakaspalvelija levitteli käsiään – hän ei valitettavasti voinut auttaa, vaikka haluaisikin.
“Operaattorin kanssa käytiin ongelmaa läpi moneen otteeseen, mutta toimivaa ratkaisua ei tullut koskaan.”
Oliko kaikki hukassa? Eikö Pekka voisi koskaan nauttia kotonaan jalkapallosta ja suoratoistopalveluista? Operaattorin vanhat kuparikaapelitkin oli jo purettu, eikä alueella ollut tarjolla mitään muuta vaihtoehtoa päästä nettiin kuin 4G-mobiiliverkko.
Sitten Pekka bongasi paikallisen sähköyhtiön välittämän, hämmentävän edullisen valokuitutarjouksen.
“Valoon tarjoama hinta tuntui jo silloin hyvältä, ja entistä parempi olo tuli, kun hinta putosi entisestään jo tehtyäni sopimuksen.”
Valokuitutekniikka oli sähköalan miehelle tuttua jo työn puolesta, mutta Valoo oli firmana hänelle ihan uusi tuttavuus. Pekka kävi tutustumassa Valoon verkkosivuihin. Vakuututtuaan meidän olevan ihan aito ja oikea toimija hän alkoi jo täyttää tilauslomaketta, kun hänen mieleensä juolahti pari kysymystä. Hän keskeytti lomakkeen täyttämisen ja soitti asiakaspalveluumme.
Pikaisen puhelun aikana kaikki Pekan kysymykset saivat tyydyttävät vastaukset. Asiakaspalvelija oli täyttänyt puhelun lomassa tilauslomakkeenkin loppuun, joten sitäkään ei tarvinnut tehdä itse. Nyt piti vain odottaa rakennustöiden alkua.
Asiaa hetken pyöriteltyään Pekka päätti hankkia valokuidun samaan syssyyn myös hallinnoimalleen Myllykosken Pallon kerhotalolle, jossa pitävät majaansa MyPan lisäksi kaksi urheiluseuraa ja keilahalli. Kuituyhteys on jo kytketty, ja seuraavaksi se on tarkoitus jakaa kaikkien tilan käyttäjien käyttöön.
Haastattelin Pekkaa kuullakseni, mikä sai hänet hylkäämään mobiiliyhteydet ja tarttumaan kiinni valokuitutarjoukseen.

No niin, Pekka. Miten arki on muuttunut valokuidun saavuttua?
Netti ei ole pätkinyt kertaakaan, vaikka käytän sisäverkossa vielä vanhoja laitteita. Nuorison ollessa käymässä verkossa voi olla viisikin käyttäjää yhtä aikaa, mutta netti toimii silti paremmin kuin 4G:n aikana yhdellä käyttäjällä.
Eli futismatsit on pelastettu?
Kyllä!
Millainen nettiyhteys sinulla oli käytössä aikaisemmin?
Minulla oli langaton 4G-verkko. Se riitti normaaliin nettiselailuun, mutta suoratoistopalvelut kompastelivat pahasti. Netti pätki *aina* silloin, kun halusin katsoa jalkapalloa. Operaattorin kanssa käytiin ongelmaa läpi moneen otteeseen, mutta toimivaa ratkaisua ei tullut koskaan.
Mikä teki valokuidusta juuri sinulle sopivan vaihtoehdon?
Olin niin kyllästynyt pätkivään ja kyykkäilevään nettiin, että valokuidun luotettavuus ja suuri kapasiteetti veivät suvereenisti voiton mobiililiittymistä. En usko tiedonsiirron tarpeen ainakaan vähenevän tulevaisuudessa, ja mahdollisuus lisätä siirtokapasiteettia ilman erillisiä asennuksia tai remontteja on isompi juttu kuin moni osaa ajatellakaan.
Valokuidussa on myös se hyvä puoli, että liittymä nostaa kiinteistön arvoa.
Miksi valitsit juuri Valoon?
Sain houkuttelevan tarjouksen sähköyhtiön (KSS-verkko) kautta. Jo silloin hinta tuntui hyvältä, vaikka oli itse asiassa kalliimpi kuin hinta, jonka lopulta maksoin!
Pääsikö jokin yllättämään?
Mulla oli sellainen käsitys, että valokuituliittymä maksaa aina hunajaa, joten erittäinkin kohtuullinen hinta pääsi yllättämään iloisesti. Liittymän kuukausimaksukin on vallan kohtuullinen, koska kaistaa riittää eikä pätkimistä tarvitse pelätä.
Miten toimitus ja käyttöönotto menivät?
Toimituksessa meni rakennuspäätöstä odotellessa jonkin verran aikaa, mutta se ei haitannut. Sähköalan ihmisenä päätin vetää sillä aikaa itse talon kaapelireitit. Sain tyydytystä myös päästessäni seuraamaan aitiopaikalta kuidun puhallusta ja nähdessäni omin silmin, että kaikki sujui niin kuin pitää. Reititkin oli jostain syystä asennettu todella hyvin!
Liittymän käyttöönotto sujui kuin tanssi. Vain 10 minuutin kuluttua käyttöönottokoodin syöttämisestä oli kaikki kunnossa ja netti täydessä terässä. Mitään ylimääräistä ei tarvinnut tehdä eikä teknistä osaamista tarvittu.
Millaiset terveiset lähettäisit alueille, joissa asukkaat vielä pohtivat valokuituliittymän hankintaa?
Suosittelen!
Siinäkö se?
Heh, mitäpä sitä pitempään runoilemaan? Olen erittäin tyytyväinen ja uskon muidenkin olevan.
Ai niin, yksi asia tuli kyllä mieleen. Valoon verkkosivujen tietopankki on todella hyvä. Siihen kannattaa tutustua, jos jokin mietityttää.
Kiitos kehuista! Entä kuinka monta tähteä viidestä annat Valoolle?
4,5/5. Puolikas jää puuttumaan, kun ette ole vielä saunailtaan kutsuneet!
Jahas, pistetäänpäs sitten sauna päälle. Kiitos haastattelusta, Pekka!