Poika pelaa konsolipeliä koira kainalossa.

Mitä ottaa huomioon valokuidun hankinnassa? 

Valokuitumarkkina käy kuumana ja valokuituliittymää hankkivan kannattaa olla tarkkana eri palveluntarjoajien sopimusehtojen suhteen. Valokuituliittymien hinnoissa ja palveluehdoissa voi olla suuriakin eroja.

Valokuituliittymien kiihtyvä myynti ja markkinointi ovat synnyttäneet väärinkäsityksiä ja sekavuutta etupäässä sen vuoksi, että valokuitumarkkinat ovat kohtalaisen uudet. Avaamme tässä artikkelissa pääasioita, joita valokuitua hankkivan tulisi ottaa huomioon palveluita vertaillessaan.

1. Onko kyse vain valokuituliittymän rakentamisesta, vai myös internetyhteydestä?

Valokuidulla toteutettu internetyhteys rakentuu kahdesta osasta: valokuituliittymästä ja internetyhteydestä palveluntarjoajalta. Valokuituliittymän rakentaminen viittaa prosessiin, jossa valokuitukaapelit asennetaan ja kytketään kiinteistöön ja asuinalueeseen. Valokuituliittymän lisäksi tarvitset aina operaattorilta/palveluntarjoajalta internetyhteyden, jotta valokuituliittymäsi voidaan yhdistää verkkoon.

Osa valokuituliittymiä myyvistä toimijoista tarjoaa vain valokuituliittymän rakentamista. Yllätyksenä voi tulla, että internetyhteydestä tarvitsee maksaa vielä erikseen valitulle operaattorille, erinäisten liittymis-, ylläpito-, ja kuukausimaksujen jälkeen.

Mikäli internetyhteys tulee hankkia erikseen, voi markkinoinnin perusteella olla vaikeaa hahmottaa, mikä on valokuituliittymän ja internetyhteyden lopullinen kustannus asiakkaalle. Hinnat on mahdollista saada näyttämään todellisuutta edullisemmilta ja vertailu vaikeutuu. Nettiliittymän hinta voi helposti olla moninkertainen verrattuna markkinoituun valokuituliittymän hintaan, ja näin asiakkaalle syntyy helposti täysin vääränlainen mielikuva kokonaisuudesta.

2. Mitä kustannuksia valokuituliittymän hankinta ja ylläpito sisältää?

Valokuituliittymän hankintaan ja hinnoitteluun liittyy useita huomioon otettavia seikkoja.

Rakentamisen kustannukset

On tärkeää selvittää, veloitetaanko valokuituliittymän rakentamisesta ja asennuksesta asiakkaalta erikseen. Asennus voi olla myös maksuton tai alennettu, kun sitoudut tiettyyn sopimuskauteen, esimerkiksi internetyhteyden hankinnassa. Rakentamisen kustannukset voidaan yleensä suorittaa kertamaksuna tai maksun voi jakaa kuukausimaksuiksi.

Kuukausimaksut

Tarkista, sisältyykö kuukausimaksuun valokuituliittymän rakennustöiden kustannuksia, internetyhteys tai muita palveluita. Vertaile aina eri palveluntarjoajien kokonaiskustannuksia, ei vain kuukausimaksuja. Näin varmistat, että saat aina eniten vastinetta rahoillesi.

Joissain palvelumalleissa asiakas voi suorittaa kertamaksun palveluntarjoajalle, jonka jälkeen palvelun kuukausimaksuja ei tarvitse enää maksaa. Kertamaksusta voidaan puhua myös termeillä lunastusmaksu tai muutosmaksu. Maksuihin on tärkeää kiinnittää huomiota, sillä kertamaksun suorittamisenkin jälkeen, asiakas voi joutua edelleen maksamaan verkosta ylläpitomaksuja.

Avaus- tai liittymismaksut

Avaus- tai liittymismaksu on yleensä yksittäinen maksu, joka peritään liittymän aktivoimisesta ja käyttövalmiiksi saattamisesta. Usein puhutaan myös kytkentämaksusta. Tämä maksu voi kattaa erilaisia kustannuksia, kuten asennustyötä, kaapeleiden kytkentää ja tarvittavien laitteiden toimittamista.

Verkon ylläpitomaksut

Muodostuuko valokuituverkon ja siihen liittyvien laitteiden ylläpidosta ja huollosta erillisiä maksuja? Joissakin tapauksissa palveluntarjoaja voi veloittaa ylläpitomaksun tai tarjota ylläpitoon erilaisia palvelupaketteja. Ylläpitomaksuja voi joutua myös maksamaan, vaikka internetyhteyden sopimus olisi päättynyt tai väliaikaisesti katkolla. Valoo ei veloita lainkaan verkon ylläpitomaksuja.

Maksut verkkolaitteista

Valokuituyhteyden käyttämiseksi tarvitset verkkolaitteen, joka toimii liittymän ja laitteidesi välisenä yhteyden muodostajana. Varmista kuuluuko laite valokuituliittymän hankintapakettiin, vai pitääkö se hankkia erikseen. Laitteita voi hankkia eri hintaluokissa, ja hinta voi vaihdella toiminnallisuuksien, nopeuden ja palveluntarjoajan mukaan.

Hinnanmuutokset

Palveluntarjoajilla voi olla käytäntöjä hinnoittelun muutoksista, esimerkiksi vuosittaisista indeksikorotuksista tai muista syistä johtuvista hintamuutoksista. Varmista, että ymmärrät nämä mahdolliset muutokset ja niiden vaikutukset kustannuksiin.

Valoon valokuituliittymän tilaukseen sisältyy aina valokuituliittymän rakentaminen, asennus, verkkolaitteet ja internetyhteys. Rakentamisen ja asennuksen hinta on 0 €, kun tilaat ennen rakentamisen aloitusta. Sitoudut ja maksat ainoastaan nettiliittymästä kahden vuoden ajan. Määräaikaisen nettiliittymäsopimuksen kesto 24 kk. Nettiliittymän kokonaishinta alk. 897,60 €/24 kk.

Mikäli haluat määräajan jälkeen vaihtaa liittymää, voit irtisanoa palvelun ilman kustannuksia. Mikäli et halua jatkaa nettiliittymän tilaamista, emme veloita mitään kotiisi jäävän valokuituliittymän ylläpidosta.

3. Miten ja milloin voin peruuttaa valokuituliittymän hankinnan?

Peruutusmaksu vaihtelee eri palveluntarjoajilla tilauksen statuksesta riippuen nollasta tuhansiin euroihin.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on aina oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä viimeistään 14 päivän kuluttua peruutusajan alkamisesta. Peruutusaika alkaa sopimuksen tekemisestä tai tilausvahvistuksen/tavaran vastaanottamisesta (tilauspäivä).

Valokuituliittymän hankinnan peruuttamisen kustannukset liittyvät usein alueen rakentamispäätöksen tilaan. Valokuituverkon rakentaminen alueelle vaatii riittävästi tilaajia, jotta verkon rakentaminen on kannattavaa. Rakennuspäätös tehdään pääsääntöisesti heti, kun alueella on tarpeeksi tilaajia.

1. Peruuttaminen ennen rakennuspäätöstä
Ennen rakennuspäätöstä tehty tilauksen peruutus voi olla veloitukseton tai siitä voidaan veloittaa korkeintaan tilauksesta aiheutuneet tavanomaiset kulut, jotka ovat yleensä alle 200 euroa.

2. Peruuttaminen rakennuspäätöksen jälkeen
Tilattua liittymää koskevan sitovan rakentamispäätöksen jälkeen kuluttajalta voi vaatia kohtuullisen korvauksen peruutuksesta aiheutuvasta muusta vahingosta, kuten saamatta jääneistä tuloista. Nämä voivat olla esimerkiksi rakentamisen kustannukset.

3. Peruuttaminen kielteisen rakentamispäätöksen jälkeen
Kielteinen rakentamispäätös merkitsee yrityksen vetäytymistä kuituliittymää koskevasta sopimuksesta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistuksen mukaan, kielteisen päätöksen tulee vapauttaa myös kuluttajat sopimussidonnaisuudestaan, eikä kuluttajilta näin ollen voi veloittaa mitään sopimukseen tai sen purkamiseen perustuvia maksuja.

Veloitamme tilauksen perumisesta ennen rakentamispäätöstä tilauksesta aiheutuneet kulut, jotka ovat yleensä alle 200 euroa. Sitovan rakentamispäätöksen jälkeen peruutuksen hinta on 2 490 euroa. Valoon sopimusehdoissa tilauksen peruutus on aina kuluton, jos emme pysty tekemään rakentamispäätöstä 12 kuukauden kuluessa tilauksesta.

4. Mitä kustannuksia internetyhteyden hankinta sisältää?

Internetyhteyden hinnat vaihtelevat pääsääntöisesti yhteyden nopeuden ja mahdollisten sopimuskausien mukaan. Määräaikaisten sopimusten kampanjatarjouksissa voi usein olla tarjoushintoja, esimerkiksi ensimmäisen kolmen tai kuudenluukauden ajaksi.

Joillakin palveluntarjoajilla voi olla saatavilla myös erilaisia lisäpalveluita tai ominaisuuksia, kuten turvapaketteja, pilvipalveluita tai verkkotallennustilaa. Näiden palveluiden käytöstä voi aiheutua lisäkustannuksia.

5. Minkälaisia määräaikaisuuksia sopimukset sisältävät?

Tarkista sopimuksen sitoutumisaika eli aika, johon asti olet sitoutunut käyttämään kyseistä valokuituliittymää. Yleensä sitoutumisajat vaihtelevat muutamasta kuukaudesta useampaan vuoteen. Sitoutumisaikana ja sen jälkeen asiakas voi joutua maksamaan ylläpitomaksuja liittymästä. Jos asiakas lunastaa kuidun omakseen kertamaksulla, tällöin kuidun kuukausittainen ylläpitomaksu poistuu.

Yleisin internetliittymän määräaikaisuus on 12 tai 24 kuukautta. Sopimuksen aikana et voi vaihtaa palveluntarjoajaa tai irtisanoa sopimusta ilman sopimukseen liittyviä seuraamuksia.

Jatkosopiminen

On myös tärkeä selvittää, onko valokuituliittymän määräaikaisuuden jälkeen sopimusta mahdollista jatkaa samoin ehdoin vai siirtyykö sopimus automaattisesti toiseen sopimusmuotoon.

Vastuullisen valokuitukaupan pelisäännöt

Valokuitua kaupataan markkinoilla edelleen kuluttajille arveluttavin ja jopa epäeettisin keinoin. Kävimme omista sopimusehdoistamme vuoropuhelun KKV:n kanssa, jotta ehtomme ovat kuluttajien kannalta oikeudenmukaiset ja reilut. Lisäksi loimme vastuullisen valokuitukaupan pelisäännöt, tukemaan mahdollisimman läpinäkyvää toimintaa. Olemme sitoutuneet noudattamaan pelisääntöjä toiminnassamme ja olemme haastaneet kaikki alan toimijat mukaan.

Valoo on tutkitusti edullisin valokuitutoimija (Kauppalehti 13.9.2022)

Valoo valokuidun 0 €* ennakkotilaus (norm. 2490 €) pitää sisällään valokuituliittymän urakoinnin, kytkennän ja laitteet. Sitoudut ja maksat ainoastaan nettiliittymästä kahden vuoden ajan. Kokonaishinta Valoo Netti -valokuituliittymälle on kahden vuoden ajalta (24 kk) halvimmillaan vain 897,60 €.

Mikäli haluat määräajan jälkeen vaihtaa liittymää, voit irtisanoa palvelun ilman kustannuksia. Mikäli et halua jatkaa nettiliittymän tilaamista, emme veloita mitään kotiisi jäävän valokuituliittymän ylläpidosta.

*Rakentamisen ja asennuksen hinta on 0 €, kun tilaat ennen rakentamisen aloitusta. Määräaikaisen nettiliittymäsopimuksen kesto 24 kk. Nettiliittymän kokonaishinta alk. 897,60 €/24 kk.

Ajankohtaista

Tarkista saatavuus ja tilaa valokuitu.



Valoon tietosuojaseloste. This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms apply.